Rodzaje wyników wyszukiwarki Google

jakie są rodzaje wyników wyszukiwania w Google

Tak jak algorytm wyszukiwarki, z każdym kolejnym rokiem Google zmienia wygląd oraz zawartość stron wyników wyszukiwania. W 2020 roku nie ma już sztywnej zasady zarówno w liczbie wyników czy liczbie rodzajów tych wyników dla zapytania, dynamicznie wyszukiwarka dostosowuje prezentowane rezultaty w zależności od wielu czynników, z których znane są między innymi historia i zachowanie użytkownika, lokalizacja a nawet kontekst wyszukiwania. Dwóch użytkowników, w tym samym czasie, na to samo zapytanie wejściowe, może uzyskać różne dane wyjściowe.

Wpis z 2019: W tym wpisie omówione są rodzaje wyników wyszukiwania, które prezentowane były w sierpniu 2019 na stronach wyników wyszukiwania w polskiej wersji wyszukiwarki Google lub stronach informacyjnych Google.

Organiczne wyniki wyszukiwania

Organiczne wyniki wyszukiwania – naturalne wyniki wyszukiwania, o których kolejności decyduje algorytm Google. W zależności od zapytania, wyniki mogą przybierać różną formę, standardową jest pojedynczy wynik tzw. „Zwykły niebieski link” zawiera: tytuł, opis, adres URL strony (prezentowany również w formie ścieżki tzw. breadcrumbs).

Dodatkowo przy wyniku mogą zostać wyświetlone między innymi:

Ulepszenia wyników (Enhancement)

Ulepszenia (najczęściej przy zapytaniach o konkretną markę): linki do pod-stron, pole wyszukiwania linków do pod-stron w obrębie wynikowej domeny, logo oraz informacje o firmie/instytucji. Przykładowo zaprezentowano wynik strony uczelni AGH:

Wygląd pierwszego wyniku na zapytanie „AGH” posiadającego „ulepszenia”

Wyżej zaprezentowane ulepszenia, najczęściej występują przy zapytaniach o konkretną markę, nazwę strony czy domeny. Właściciele strony nie mają wpływu na wyświetlanie tych elementów, mogą jedynie dostosować stronę, tak aby była rozumiała dla robota, natomiast o ich wyświetleniu decyduje sam algorytm wyszukiwarki.

Elementy rozszerzone w wynikach wyszukiwania (Rich result)

Elementy rozszerzone (karty informacyjne) takie jak przykładowo: cena, zakres cen, ocena, liczba opinii/głosów, data publikacji dokumentu, autor. Przykładowo wynik strony uczelni AGH na platformie Facebook:

Wygląd wyniku na zapytanie „AGH” posiadającego „elementy rozszerzone”

Wyniki z elementami rozszerzonymi prezentowane bywają również w formie karuzeli:

Wygląd wyniku z „elementami rozszerzonymi” w formie karuzeli – źródło: https://support.google.com/webmasters/answer/7358659?hl=pl, 19.08.2019

Do rodzaju wyników organicznych należy zaliczyć również:

Karta, Graf wiedzy (Knowledge panel entry)

Kartę / Graf wiedzy – prezentuje ona informacje z co najmniej jednej strony, oprócz treści informacyjnej prezentując elementy rozszerzone jak obrazy czy linki. W zależności od rodzaju wyszukiwanego słowa graf/karta informacyjna może przybrać różną formę, najczęściej wyświetlana jest z prawej strony na ekranach komputerów oraz górnej części wyników na wyświetlaczach mobilnych. Przykładowa karta wiedzy wyświetlana dla zapytania „onet”:

Wygląd wyniku w formie karty/grafu wiedzy
Wygląd wyniku w formie karty/grafu wiedzy, definicji

Fragment z odpowiedzią (Featured snippet)

Fragment z odpowiedzią – wyszukiwarka Google na zapytania wejściowe w formie pytań, może wyświetlić na górze strony wyników wynik w formie fragmentu z odpowiedzią z wybranej przez algorytm strony wraz z linkiem do tej strony.

Przykład:

Wygląd wyniku „fragment z odpowiedzią” na zapytanie „jak zmienić PDF na DOCX”

Karuzela video

Wyniki dokumentów w formie video, prezentowane mogą być w formie karuzeli:

Wygląd wyników dokumentów w formie video

Płatne wyniki wyszukiwania – linki sponsorowane

Na stronach wyników wyszukiwania oprócz organicznych wyników wyszukiwarka Google od 2000 roku prezentuje również wyniki sponsorowane, zwane również płatnymi wynikami wyszukiwania. Do 2018 roku platforma dla reklamodawców umożliwiająca tworzenie kampanii w wynikach wyszukiwania nosiła nazwę Google AdWords, która została zmieniona na Google Ads. Podobnie jak w przypadku wyników organicznych, przez lata wyszukiwarka Google prezentowała wyniki płatne w różnej formie, optymalizowała dostępne oraz udostępniała nowe formy reklamy w wynikach. Poniżej omówiono zaobserwowane płatne rodzaje wyników wyszukiwania, które prezentowane były w sierpniu 2019 na stronach wyników wyszukiwania w polskiej wersji wyszukiwarki Google lub stronach informacyjnych Google.

Reklamy tekstowe w wyszukiwarce Google

Reklamy w formie tekstowej – wyniki płatne zbliżone wyglądem do wyników organicznych zwanych „zwykłym niebieskim linkiem”. Wyróżniają się obecnie oznaczeniem „Reklama” przed adresem reklamowanej strony. Ich liczba zależna jest od wielu czynników, z obserwacji waha się pomiędzy 1 a 4 wynikami płatnymi na górze strony wyników wyszukiwania i 1 a 4 wynikami na dole strony. Przykład:

Wygląd wyników linków sponsorowanych na zapytanie „sala konferencyjna Kraków”

Reklamy produktowe w Google

Reklamy produktowe – reklamy produktów, zawierające zdjęcie produktu, jego nazwę i cenę, nazwę sklepu oraz informacje o pochodzeniu reklamy (reklama może pochodzić z systemu Google Ads, jak i z systemów partnerów Google). Na monitorach komputerów, po najechaniu na obiekt reklamy wyświetlane są również informację o cenie wysyłki. Reklama najczęściej wyświetlana jest nad listą wyników wyszukiwania lub z prawej strony. Przykłady:

Wygląd reklam produktowych Google, prezentowanych nad wynikami wyszukiwania
Wygląd reklam produktowych Google, prezentowanych obok wyników
nv-author-image

Jakub Zeid

Senior SEO Specialist w krakowskiej agencji reklamowej DevaGroup. Magister Informatyki i Ekonometrii, absolwent AGH. Od ponad 10 lat związany z branżą SEO.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *