Dobre pozycje w wynikach wyszukiwania Google to cel każdej pozycjonowanej strony internetowej: wizytówki firmowej, bloga czy sklepu e-commerce. Podstawową kwestią związaną z działaniami pozycjonowania stron, które ma na celu poprawę pozycji w wynikach wyszukiwania jest monitorowanie tych wyników, aby zbadać czy działania wykonywane przez nas (lub agencję, którą wynajęliśmy) przynoszą oczekiwane rezultaty. Na rynku znajduje się wiele rozwiązań i narzędzi, które pozwalają na sprawdzenie pozycji Twojej strony w Google. Dowiedz się czym jest pozycja w Google, po co i jakimi sposobami można ją sprawdzać, sprawdź omówienie 10 narzędzi do monitorowania pozycji!
Spis treści
Pozycja w Google – co to takiego?
Potocznie “pozycja w Google” oznacza miejsce, na którym znajduje się wynik strony www w wyniku wyszukiwania dla określonego zapytania (frazy kluczowej). Wyniki zwracane przez wyszukiwarkę w formie listy nazywamy SERP (Search Engine Results Page). Pozycja w SERP uzależniona jest od wielu czynników, a za tworzenie rankingów odpowiada algorytm Google. Warto pamiętać, że kryteria jakimi posługuje się Google nie są dokładnie określone, sama wyszukiwarka publikuje tylko część czynników, większość z nich odkrywana jest za pomocą “testów”, a wiedza o nich pochodzi z doświadczeń pozycjonerów. Kryteria te nie są stałe, a algorytm ulega ciągłym zmianom i poddawany jest update-om, co sprawia, że pozycja strony internetowej w wyszukiwarce nie jest stała. Ważne jest, aby ją na bieżąco śledzić, aby móc zareagować w przypadku gdy monitorowana pozycja spadnie – ponieważ zwykle oznacza to spadek liczby wejść z wyszukiwarki co w efekcie prowadzi do pogorszenia wyników naszego biznesu. Krótko podsumowując, im lepsza pozycja Twojej strony (im bliżej początku wyników wyszukiwania) tym większe prawdopodobieństwo kliknięcia w nią przez użytkowników.
Jak sprawdzać pozycję w Google?
Istnieje kilka metod sprawdzania pozycji witryny internetowej w wynikach wyszukiwania Google, w skrócie możemy je podzielić na:
- metoda ręczna – możemy samodzielnie sprawdzić miejsca strony www w wyszukiwarce;
- można skorzystać również z darmowych narzędzi Google, takiej jak np. Google Search Console;
- narzędzia i programy do monitorowania pozycji – firmy zajmujące się pozycjonowaniem witryn najczęściej używają płatnych profesjonalnych narzędzi do monitorowania pozycji w Google lub dedykowanych rozwiązań. Niektóre z narzędzi oferują małe darmowe pakiety lub okresy próbne.
Indeksowanie strony w Google – jak to sprawdzić?
Przed przystąpieniem do monitorowania pozycji strony w wyszukiwarce potrzebne jest zbadanie, czy jest ona zaindeksowana przez Google. Aby sprawdzić, czy szukana domena znajduje się w indeksie Google należy użyć komendy site:twoja-strona.pl. Ważne jest, by pamiętać o nie wstawianiu spacji między operatorem, a nazwą domeny. Jeżeli witryna wyświetla się w wynikach wyszukiwania adresu URL witryny w Google, znaczy to, że jest ona uwzględniona w indeksie wyszukiwarki. Brak wyników oznacza, że strona internetowa nie jest widoczna w wyszukiwarce, dlatego ewentualny klient nie będzie w stanie jej odnaleźć. Google Search Console to bezpłatne narzędzie stosowane do zarządzania i monitoringu witryn w odniesieniu do wyników wyszukiwania. Dzięki tej usłudze również jesteśmy w stanie sprawdzić, czy występują problemy z indeksacja domeny w wyszukiwarce.
Co daje nam monitorowanie pozycji w Google?
Oczywiście sam fakt, że monitorujesz pozycje Twojej strony w wyszukiwarce Google, nie poprawi Twoich wyników. Istotne jest co zrobisz z wiedzą, którą możesz czerpać z wyników wyszukiwania:
- jeżeli jesteś klientem agencji SEO lub freelancera, możesz w ten sposób kontrolować, czy pozycjonowane frazy poprawiają się, ewentualnie w “najgorszych sytuacjach” kontrolować czy wyniki nie odbiegają znacząco od tych raportowanych przez wykonawcę usługi;
- jeżeli działasz na własną rękę, monitorowanie wyników pozwala Ci ocenić skuteczność przeprowadzonej optymalizacji czy
zakupionychpozyskanych linków; - systematyczne monitorowanie pozycji w Google pozwoli ocenić stabilność osiąganych efektów;
- szybko wykryć gwałtowne zmiany w wynikach, które mogą świadczyć o aktualizacji algorytmu lub np. awarii Twojej strony;
- obserwować wyniki konkurencji i na czas zareagować dostosowując budżet do realiów rynkowych;
- możesz wykryć kanibalizację (jeżeli Twoja pozycja skacze lub rankujący adres URL zmienia się bardzo często).
Monitorowanie pozycji w Google jest więc absolutną podstawą, mimo, że samo w sobie nie przynosi bezpośrednio wpływu na wyniki kampanii SEO, pozwala kontrolować jej przebieg i osiągane efekty. W przypadku współpracy z agencją SEO, najczęściej monitorowanie pozycji słów kluczowych dostępne jest dla klienta “w cenie” pakietu, warto jednak przynajmniej od czasu do czasu porównać wyniki raportowane, wykorzystując niezależne od agencji sposoby monitorowania serpów (oczywiście mam nadzieję, że przypadki nieuczciwych praktyk są marginesem).
Analiza ręczna pozycji w Google
Metoda ręczna jest najprostszym sposobem, by sprawdzić pozycję w Google. Aby tego dokonać, musimy wejść na stronę google.pl i wpisać wyszukiwaną przez nas frazę kluczową. Później należy przeszukać kolejne podstrony i zobaczyć, na której pozycji widnieje strona, która nas interesuje. Zaletą metody ręcznej jest to, że jest ona darmowa i nie wymaga korzystania z niczego innego poza wyszukiwarką Google. Niestety minusów jest dużo, a mianowicie: wyniki wyszukiwania są bardzo mocno spersonalizowane pod konkretnych użytkowników, pozycja witryny internetowej zależy od naszej wcześniejszej historii wyszukiwań, jak i lokalizacji, z której wyszukujemy oraz urządzenia, z którego korzystamy. Na dłuższą metę ręczne sprawdzanie pozycji w Google jest czasochłonne i wymaga codziennego działania, a wyniki mogą znacząco odbiegać od wyników w Google Search Console lub w sprawdzanych przy użyciu płatnych narzędzi.
Dlaczego pozycja w Google nie zawsze jest taka sama?
Wyniki mogą ulec zmianie przy każdym kolejnym zapytaniu z tego samego komputera nawet w przeciągu kilku minut – dlaczego? Odpowiadając na to pytanie należy zagłębić się w aktualny sposób działania wyszukiwarki Google, jak wiele czynników ma wpływ na pozycję, w tym między innymi czynniki behawioralne – najprościej opisując: zachowanie użytkownika zarówno na stronie wyników wyszukiwania jak i poza nią. Jeżeli wpisałeś słowo “agencja SEO” i nie wybrałeś żadnej z propozycji, bardzo możliwe, że przy kolejnym zapytaniu część wyników może być inna lub pozycje mogą się różnić od poprzedniego zapytania. Dodatkowo, różnice możesz zauważyć również, jeżeli wyniki sprawdzasz na różnych urządzeniach lub/i różnych lokalizacjach. Wpisując słowo “restauracja” w Strzyżowie, na komputerze, otrzymasz całkowicie inne wyniki niż wpisując to samo zapytanie na komórce, 30 km dalej, będąc na rynku w Rzeszowie – oczywiście nie ulega wątpliwości, że jest to korzystne dla użytkownika wyszukiwarki, który otrzyma pożyteczne w danej chwili wyniki wyszukiwania. Na wynik wpływ mają również wspomniana wcześniej historia wyszukiwania, wersja przeglądarki czy język zdefiniowany w jej ustawieniach.
Sprawdzanie pozycji w Google za pomocą Google Search Console
Kolejnym darmowym sposobem monitorowania pozycji jest Google Search Console. Aplikacja ta, między innymi pomaga wskazać średnią pozycję strony w danym okresie. Dodatkowo, powiadamia nas o stanie witryny, jej widoczności oraz obecności w indeksie Google. Dzięki aplikacji możemy również dowiedzieć się na jakie frazy wyświetla się witryna, pokaże uśrednione miejsce wszystkich haseł, na jakie wyświetla się strona w wynikach wyszukiwania. Aby sprawdzić widoczność witryny, trzeba posiadać konto w Google, sprawdź tutaj jak dodać swoją stronę do Google Search Console (kliknij i przeczytaj więcej).
Narzędzia do monitorowania pozycji w Google
Nie tylko Google, ale i zewnętrzne firmy oferują nam narzędzia online lub programy desktopowe do monitorowania pozycji strony w wyszukiwarkach. W niektórych przypadkach aplikacje te przeznaczone są głównie do monitorowania pozycji w Google, a w niektórych przypadkach mówimy o marketingowych kombajnach, zapewniających zestaw narzędzi wspierających kampanie marketingu internetowego.
Niestety, darmowe rozwiązania posiadają zwykle duże ograniczenia czy to w liczbie słów kluczowych czy też poprzez wymaganie płatnych proxy do prawidłowego działania – zwykle oferują też znacznie mniej “funkcji” i dodatków, które pozwalają na szerszą analizę wyników. Pomimo to, są one łatwym sposobem na sprawdzenie pozycji strony w wyszukiwarce. Jeśli dopiero, co poznajemy tajniki funkcjonowania w internecie, bezpłatne aplikacje są dobrym i prostym rozwiązaniem.
Płatne rozwiązanie okażą się wydajniejsze przy większych potrzebach odnośnie liczby słów kluczowych czy liczby domen, które pozycjonujemy. W wielu przypadkach możemy liczyć na dokładne analizy np. z wykorzystaniem geolokalizacji, analizy wyników map, z kanałów mobile. Poszczególne płatne narzędzia udostępniają specjalne API, które ułatwia analizy prowadzone na szeroką skalę z wykorzystaniem samodzielnie stworzonych programów. Istnieje wiele plusów płatnych aplikacji, np. pozwalają one na monitorowanie dużej liczby fraz kluczowych, informują o miejscu strony www w wynikach wyszukiwania. Wszystko to zawdzięczamy ich rozbudowanym funkcjom. Aby zdecydować się na najlepsze narzędzie do monitorowania pozycji w wyszukiwarce Google, warto rozpocząć testowanie. Wiele z aplikacji służących do badania pozycji witryn oferuje możliwość ich wcześniejszego sprawdzenia. Nie czarujmy się, ale aby pozyskać jak największe grono użytkowników strona internetowa powinna być widoczna w wyszukiwarce. Im jej pozycja jest wyższa, tym większą mamy szansę na dotarcie z ofertą do potencjalnego klienta.
Przegląd płatnych narzędzi do monitorowania pozycji
W zestawieniu narzędzi do monitorowania pozycji uwzględniłem:
Monitoring Senuto
Senuto to bardziej “kombajn” SEO, a monitoring pozycji jest jedynie jednym z narzędzi oferowanych przez tę polską platformę. Za jej pomocą można sprawdzić widoczność wybranej strony w Google, wyszukać słowa kluczowe dla serwisu, porównać własną stronę z konkurencją, pogrupować słowa kluczowe czy właśnie monitorować pozycje w wynikach Google. Nowością w SENUTO jest analiza SERP, zestawiająca dane dotyczące aktualnie rankujących w wynikach stron. Dlatego warto pamiętać, że decydując się na Monitoring Senuto w pakiecie otrzymuje się także dostęp do innych dodatkowych narzędzi SEO, które będą przydatne do bardziej zaawansowanych zastosowań. Podobnie jak w Semstorm, rozpoczynając monitoring dostaniemy dane “wstecz” dla fraz, które już wcześniej Senuto monitorowało.
Monitoring Semstorm
Kolejna pozycja w zestawieniu z serii “kombajn”. Również w tym przypadku monitoring jest jedną z wielu funkcji Semstorma. Monitoring Semstorm oferuje możliwość utworzenia kampanii dla różnych krajów w odpowiednich dla nich językach. Informacje o pozycji strony internetowej w wyszukiwarce Google otrzymać można dla Dekstop lub Mobile. Niewątpliwym plusem w odniesieniu do typowych monitoringów SEO są dane historyczne – jeżeli semstorm miał w bazie słowo, które monitorujesz, to zobaczysz dane na temat pozycji nawet z dni przed rozpoczęciem Twojej usługi.
Monitoring Seostation
Kolejnym narzędziem do monitorowania pozycji witryn na wskazane słowa kluczowe w wynikach wyszukiwania Google w wersji zarówno desktopowej, jak i mobilnej jest Seostation. Użytkownik platformy ma do wyboru 4 standardowe pakiety i opcję korzystania z pakietów indywidualnych, jeśli monitorowana będzie większa liczba fraz. Na start dostajemy możliwość przetestowania pakietu przez 14 dni.
Monitoring WebPozycja.pl
WebPozycja może posłużyć jako przykład jednego ze starszych (stażem) systemów do monitorowania pozycji na polskim rynku. Stworzony on został w roku 2010 i sprawdził około 60 miliardów pozycji 22 milionów domen. WebPozycja nadal się rozwija i dostosowuje się do potrzeb swoich użytkowników. Aktualnie system ten stanowi ogromne narzędzie przeznaczone dla osób niezwiązanych z branżą oraz dla dużych agencji zajmujących się pozycjonowaniem domeny klientów.
Monitoring Sitemeans
Początkowo aplikacja Sitemeans używana była jako narzędzie służące do wsparcia działań SEO w Pozycjonusz.pl. Dzięki rozbudowie funkcji, dodaniu możliwości rejestracji kont i płatnych subskrypcji narzędzie to zostało udostępnione na zewnątrz. Sitemeans posiada 4 moduły, monitoring pozycji oraz analizę konkurencji, ale także widoczność i audyt SEO.
Monitoring ASPS
Narzędzie dedykowane do monitorowania pozycji domeny na wybrane słowa kluczowe w wyszukiwarce Google. Dodatkowo narzędzie monitoruje podstawowe parametry domeny. W ostatnich latach jedno z częściej wykorzystywanych przeze mnie narzędzi. Kupując dany pakiet (np. 25) mamy osobną pulę 25 słów do monitorowania mobilnego i osobną na desktop.
Monitoring Seo-stat
Jeden z monitoringów, które towarzyszyły mi na początku moich styczności z branżą SEO już 12 lat temu. Co ciekawe monitoring nieustannie działa, ale wchodząc do panelu jest lekkie wrażenie, że czas się trochę zatrzymał, a część funkcjonalności jest niedostępna.
Monitoring WhatsMySerp
Pierwsze z trzech zagranicznych narzędzi do monitorowania, pozwala również na darmowe sprawdzenie serpów (10 dziennie) z różnych lokalizacji – fajna sprawa szczególnie dla amatorskich zastosowań. Bardzo przyjemny nowoczesny panel, nieograniczone odświeżanie i darmowy monitoring do 10 słów na pewno jest dużym plusem.
Monitoring SerpRobot
Kolejny z zagranicznych monitoringów – używałem go już wcześniej i miałem dobre wspomnienia, design zdecydowanie nie powala, ale narzędzie SerpRobot robi to co ma robić. Za darmo otrzymujemy „robota”, który dziennie wykona maksymalnie 25 „sprawdzeń” – dawniej taki robot był bez limitu czasowego, aktualnie jest tylko na 14 dni. Od tego jak często chcemy sprawdzać wynik zależy więc ilość dziennie monitorowanych słów. Zdecydowanie najtańsze z rozwiązań w zestawieniu – cena za sprawdzenie, niezależnie od pakietu jest stała i wynosi tylko 0,06 zł* (według kursu USD z lutego’21).
Monitoring Accuranker
Zdecydowanie najbardziej rozbudowane z testowanych zagranicznych rozwiązań, ale niestety najmniejszy pakiet zaczyna się od około 440 zł i pozwala na monitorowanie do 1000 słów. Z tego powodu prawdopodobnie nie jest to najlepsze narzędzie do zastosowań amatorskich/hobbistycznych.
Porównanie popularnych narzędzi do monitorowania pozycji
Poniżej znajdziesz zestawienie 10 narzędzi do monitorowania pozycji, pod zestawieniem umieściłem objaśnienie każdej z kolumn:
- Desktop – czy monitoruje wyniki w wersji desktopowej
- Mobile – czy monitoruje wyniki w wersji mobilnej
- Jak liczy – w jaki sposób liczony jest monitoring słów kluczowych w wersji mobilnej:
- w ramach 1 limitu – kupując pakiet mamy jedną pulę do wykorzystania i jest z niej odliczone osobno każde ze słów dodane na mobile i na dekstop;
- w ramach osobnych limitów – kupując pakiet mamy osobne pule do wykorzystania na desktop i na mobile, możemy więc monitorować całkowicie inne słowa na każdej z wersji;
- jako 1 słowo – dodając słowo do monitoringu od razu mamy monitorowane desktop i mobile i jest liczone jako jedno słowo z zakupionego pakietu.
- Lokalizacja – czy możemy wybrać lokalizację, z której sprawdzamy pozycję
- Wersja Google – czy możemy wybrać wersję Google (com, pl, de etc.) w której monitorujemy pozycję
- Język – czy możemy wybrać ustawienie języka przeglądarki
- Inne wyszukiwarki – czy możemy monitorować zapytania w innych wyszukiwarkach (np. Bing)
- Wyniki wstecz – czy rozpoczynając monitoring, możemy zobaczyć dane na temat pozycji z przed rozpoczęcia przez nas monitorowania
- Historia – czy narzędzie przechowuje dane historyczne – wszystkie z narzędzi oferują historie ale czasami jest ona uzależniona od wysokości pakietu – element wycofany z tabeli ze względu na czytelność (wszystkie narzędzia miały wartość „TAK”)
- URL rankujący – czy narzędzie wyświetla URL, który rankował w SERP na dane zapytanie – element wycofany z tabeli ze względu na czytelność (wszystkie narzędzia miały wartość „TAK”)
- Grupowanie/Tagowanie – czy możemy oznaczać lub grupować w jakiś sposób monitorowane słowa – element wycofany z tabeli ze względu na czytelność (wszystkie narzędzia miały wartość „TAK”)
- Odświeżanie – czy na żądanie możemy wymusić odświeżenie pozycji „na żywo” i jak dużo słów możemy odświeżyć dziennie
- Śr. Msc. Liczba wyszukiwań – czy narzędzie pokazuje dane dotyczące liczby wyszukiwań danego zapytania w Google
- Export – czy możemy i w jaki sposób exportować dane z narzędzia
- API – czy narzędzie udostępnia API do wykorzystania w zew. narzędziach lub własnych rozwiązaniach
- Inne narzędzia w pakiecie? – czy w ramach pakietu dostajemy też inne narzędzia
- Liczba słów MIN – najmniejszy pakiet możliwy do kupienia
- Cena za słowo – w najmniejszym pakiecie
- Cena za pakiet – za najmniejszy pakiet
- Liczba słów MAX – największy pakiet dostępny w standardowej ofercie
- Cena za słowo – w największym pakiecie
- Cena za pakiet – za największy pakiet
- Pakiet Indywidualny – czy na stronie narzędzia jest informacja o możliwym dostosowaniu oferty do indywidualnych potrzeb
- Wersja próbna monitoringu – czy, na jak długo i ile słów można monitorować bez opłat.
brakuje starego stat4seo, ale i tak dzięki za dobra robotę