#MediaBezWyboru a SEO – zestawienie rozwiązań w proteście największych portali w Polsce

media bez wyboru a seo - zestawienie rozwiazań w akcji protestacyjnej

W związku z planami wprowadzenia przez rząd nowego podatku od reklam, w dniu dzisiejszym odbywa się akcja protestacyjna wielu mediów w Polsce. Oprócz wyłączenia kanałów telewizyjnych i stacji radiowych, zdecydowano się na wyłączenie internetowych portali informacyjnych. Abstrahując od sytuacji politycznej, zjawisko może być bardzo ciekawe dla branży SEO, która aktywnie od samego rana śledzi wdrożone na potrzebę protestu rozwiązania. A jest co śledzić bo deweloperzy stron zdecydowali się na bardzo wiele różnych rozwiązań od przekierowań 302 po zwracanie błędu 500 z komunikatem dotyczącym akcji “Media bez wyboru”. W moim artykule postarałem się zestawić rozwiązania z największych serwisów, które wzięły udział w akcji, a na samym końcu artykułu znajdziecie treść listu otwartego do władz RP.

Jak poszczególne portale wdrożyły komunikat strajkowy?

Listę utworzyłem na podstawie sygnatariuszy listu i największych znanych portali, w razie gdybym jakiś serwis pominął to daj znać w komentarzu 🙂 Następnie listę posortowałem wg. trafficu Ahrefs.

wp.pl

tu powinien być twój portal a seo

200, komunikat “zakrywający” właściwą treść strony z linkiem do oświadczenia, jednak wszystkie adresy podstron i subdomen zwracają normalnie status 200 i pod elementem zakrywającym stronę dostępna jest standardowa zawartość. W godzinach porannych wp.pl ograniczyło się jedynie do baneru z informacją o akcji.

Takie samo zastosowanie znalazłem na innych serwisach grupy wp.pl m.in. o2.pl, autocentrum.pl, abczdrowie.pl, money.pl.

onet.pl

media bez wyboru onet a seo

200, rozwiązanie zbliżone do wp.pl, onet zdecydował się na wyświetlenie pełnego komunikatu zakrywającego stronę – jednak pod komunikatem dostępna jest standardowa treść strony.

To samo rozwiązanie zastosowano na innych portalach grupy m.in. fakt.pl, medonet.pl, komputerswiat.pl

interia.pl

interia tu powinien być twój portal a seo

302 w obrębie całego serwisu i wszystkich subdomen na adres strony głównej, który zawiera tylko komunikat + meta robots o wartości: “noindex, nofollow”.

canalplus.com

Na domenie głównej brak informacji o akcji. W subdomenie pl.canalplus.com pasek z informacją “a la cookies”:

canal plus ogólnopolski protest mediów a seo

tvn24.pl

tvn24 503 seo media bez wyboru

503 w obrębie całej domeny (na każdym adresie bez przekierowań po drodze) wyświetlające komunikat wraz z treścią listu.

gazeta.pl

media bez wyboru gazeta

200 rozwiązanie zbliżone do wp.pl, ale komunikat jest w formie obrazka, który zasłania właściwą zawartość.

To samo rozwiązanie na innych portalach grupy m.in. wyborcza.pl, tok.fm, plotek.pl, sport.pl.

radiozet.pl

radio zet media bez wyboru

200 i komunikat zasłaniający treść strony – jednak tylko na stronie głównej serwisu. Na subdomenach banerki będące częścią standardowych bloków, na podstronach brak info.

poradnikzdrowie.pl

poradnikzdrowie.pl list otwarty a seo

Mało inwazyjne rozwiązanie – blok z info o akcji w miejscu promowanego news’a.

se.pl

Pop-up “media bez wyboru” z możliwością zamknięcia i główny baner w serwisie.

smaker.pl

Przekierowanie 302 na główną domenę grupy -> interia.pl

tvn.pl

Rozwiązanie zbliżone do tvn24.pl ale w tym przypadku zwracany jest status 511 (Network Authentication Required).

eska.pl

eska tu powinien być twój portal a seo

Blok w miejscu newsów – poza nim serwis działa bez zmian.

rmf24.pl

rmf media bez wyboru a seo

Blok na stronie głównej – poza nim serwis działa bez zmian.

meczyki.pl

News o dołączeniu się do akcji.

polsatnews.pl

polsat news media bez wyboru a seo

Polsatnews.pl na wszystkich adresach zwraca kod 200 i jedynie treść komunikatu – nie ma dostępu do treści właściwej podstron.
W godzinach porannych serwisy polsatu zwracały błąd 404 (?!).

rp.pl

Przekierowanie z wszystkich podstron w JS na domenę główną z kodem 200 na której prezentowany jest jedynie komunikat dotyczący akcji. W subdomenach komunikat w formie bloku pod belką menu zamiast zwykłej zawartości strony i przekierowanie w JS na stronę główną subdomeny ze wszystkich podstron w subdomenie.
Przy wyłączonym JS podstrony zwracają swoją poprawną zawartość.

trojmiasto.pl

Blok w miejscu promowanego newsa i pasek pod menu.

benchmark.pl

Blok w miejscu promowanego newsa.

helios.pl

Blok w miejscu promowanego filmu (na stronie konkretnego kina).

rmf.fm

Bloki w kilku miejscach na stronie.

muratordom.pl

muratordom media bez wyboru

Blok w miejscu promowanego newsa.

pomponik.pl

Przekierowanie 302 na interia.pl

wprost.pl

Na stronie głównej dodatkowy blok na górze strony z informacją o akcji – bez zmian w pozostałych częściach serwisu.

wizaz.pl

wizaz list seo

Blok z informacją w miejscu promowanego newsa.

mojegotowanie.pl

News o przyłączeniu się do akcji.

spidersweb.pl

Na stronie głównej dodatkowy blok na górze strony z informacją o akcji – bez zmian w pozostałych częściach serwisu.

Czym charakteryzują się poszczególne rozwiązania:

  • 200 i treść właściwa zakryta przez komunikat – niebezpieczeństwem jest jedynie zaindeksowanie tej samej treści na wielu podstronach – ale jako fragmentu przy całej właściwej treści podstron.
    Przykładowo zapytanie “site:onet.pl “Tu powinien być Twój ulubiony serwis internetowy””
    Zwraca aktualnie ponad 30 000 wyników.
  • 200 i jedynie komunikat na wszystkich adresach witryny – niebezpieczeństwo przeindeksowania się odwiedzonych przez robota podstron i zaindeksowania jedynie treści komunikatu.
    Co ciekawe jednak przy takim zastosowaniu w serwisach Polsatu Google zaindeksowało jedynie domeny główne! Grzesiek Strzelec (PapaSEO) zwrócił moją uwagę na fakt, że pliki robots.txt w tych domenach zwracają również komunikatu – dlatego, być może roboty Google zaniechały dalszego indeksowania strony.
  • 302 – status ten odpowiada za przekierowanie tymczasowe, sugerując wprost robotowi wyszukiwarki, że to zmiana tylko na chwilę – jednak osobiście nie zdecydowałbym się na przekierowania między różnymi domenami.
  • 304 – co prawda nie udało mi się go znaleźć na testowanych serwisach, ale w komentarzach na branżowych grupach znalazłem takie informację. Status odpowiada za komunikat “Not Modified” sugerujący robotom, że zawartość strony nie uległa zmianie nie ma potrzeby jej ponownej indeksacji kierując odpytującego do jego własnej kopii. Nie jestem jednak pewien w jaki sposób zachowałyby się roboty wyszukiwarek w takiej sytuacji.
  • 503 – kod informuje, że usługa nie jest aktualnie dostępna.
    511 “Network Authentication Required” – informuje, że dostęp do serwera wymaga autoryzacji.
    W przypadku powyższych robot nie będzie miał możliwości indeksowania treści strony – przy krótkotrwałym zastosowaniu nie powinno to się negatywnie odbić na widoczności strony. Sprawdzimy czy 24h to krótko czy wystarczająco by narobić szkód 🙂

Czy akcja Media Bez Wyboru będzie miała wpływ na widoczność serwisów?

Moim zdaniem najbardziej niebezpiecznymi rozwiązaniami są:

  • Wyświetlanie w obrębie wszystkich adresów w serwisie statusu 200 i tylko treści komunikatu.
  • 404 w obrębie całego serwisu (tu Polsat zareagował i już zmienił, ale na powyższe, więc uważam, że nadal nie jest ok).
  • Przekierowanie wszystkich domen z grupy na jedną główną domenę, z kodem 200 i noindex, nofollow.

Najmniej inwazyjnymi są:

  • oczywiście wyświetlenie bloku na stronie głównej, paska czy pop-upu – pytanie tylko czy to rozwiązanie można nazwać “protestem” skoro można nadal korzystać z zawartości strony.
  • wyświetlenie nakładki na stronę podczas gdy właściwa zawartość strony nadal jest dostępna.

Czy akcja wpłynie na widoczność domen? W najbliższym czasie postaram się to ustalić i podsumować w kolejnej części artykułu.

Treść listu otwartego do władz RP

List otwarty do władz Rzeczypospolitej Polskiej i liderów ugrupowań politycznych

Zwracamy się w sprawie zapowiadanego nowego, dodatkowego obciążenia mediów działających na polskim rynku, myląco nazywanego „składką”, wprowadzaną pod pretekstem Covid-19.

Jest to po prostu haracz, uderzający w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę, a także polskie produkcje, kulturę, rozrywkę, sport oraz media.

Wprowadzenie go będzie oznaczać:

osłabienie, a nawet likwidację części mediów działających w Polsce, co znacznie ograniczy społeczeństwu możliwość wyboru interesujących go treści,
ograniczenie możliwości finansowania jakościowych i lokalnych treści. Ich produkcja daje obecnie utrzymanie setkom tysięcy pracowników i ich rodzinom oraz zapewnia większości Polaków dostęp do informacji, rozrywki oraz wydarzeń sportowych w znaczącej mierze bezpłatnie,
pogłębienie nierównego traktowania podmiotów działających na polskim rynku medialnym, w sytuacji, gdy media państwowe otrzymują co roku z kieszeni każdego Polaka 2 mld złotych, media prywatne obciąża się dodatkowym haraczem w wysokości 1 mld zł,
faktyczne faworyzowanie firm, które nie inwestują w tworzenie polskich, lokalnych treści kosztem podmiotów, które w Polsce inwestują najwięcej. Według szacunków, firmy określane przez rząd jako „globalni cyfrowi giganci” zapłacą z tytułu wspomnianego haraczu zaledwie ok. 50 – 100 mln zł w porównaniu do 800 mln zł, jakie zapłacą pozostałe aktywne lokalnie media.
Skandaliczne jest również niesymetryczne i selektywne obciążenie poszczególnych firm. Dodatkowo niedopuszczalna w państwie prawa jest próba zmiany warunków koncesyjnych w okresie ich obowiązywania.

Jako media działające od wielu lat w Polsce nie uchylamy się od ciążących na nas obowiązków i społecznej odpowiedzialności. Co roku płacimy do budżetu Państwa rosnącą liczbę podatków, danin i opłat (CIT, VAT, opłaty emisyjne, organizacje zarządzające prawami autorskimi, koncesje, częstotliwości, decyzje rezerwacyjne, opłata VOD itd.). Własną działalnością charytatywną wspieramy też najsłabsze grupy naszego społeczeństwa. Wspieramy Polaków, jak i rząd w walce z epidemią, zarówno informacyjnie, jak i przeznaczając na ten cel zasoby warte setki milionów złotych.

Zdecydowanie sprzeciwiamy się więc używaniu epidemii, jako pretekstu do wprowadzenia kolejnego, nowego, wyjątkowo dotkliwego obciążenia mediów. Obciążenia trwałego, które przetrwa epidemię Covid-19.

Sygnatariusze listu:

Agencja Wydawnicza AGARD Ryszard Pajura
Agora S.A.
AMS S.A.
Bonnier Business
Burda Media Polska
CANAL+
Dziennik Trybuna
Dziennik Wschodni
Edipresse Polska
Eleven Sports Network sp. z o.o.
Gazeta Radomszczańska
Gazeta Żoliborza
Green Content sp. z o.o.
Gremi Media S.A.
Grupa Eurozet
Grupa Interia.pl sp. z. o.o.
Grupa Radiowa Agory sp. z o.o.
Grupa RMF
Grupa Wirtualna Polska
Grupa ZPR
Helios S.A.
Infor Biznes
Kino Polska TV S.A.
Lemon Records sp. z o.o.
Marshal Academy
Music TV sp. z o.o.
Muzo.fm sp. z o.o.
naTemat.pl
OKO.press
Polityka
Polska Press Grupa
Ringier Axel Springer Polska
STAVKA sp. z o.o.
Superstacja sp. z o.o.
Telewizja Polsat sp. z o.o.
Telewizja Puls sp. z o.o.
Telewizja Regionalna TVT
TIME S.A.
TV Spektrum sp. z o.o.
TVN S.A.
Tygodnik Powiatu Wołowskiego Kurier Gmin
Tygodnik Powszechny
Wydawnictwo Bauer
Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan
Wydawnictwo Magraf
Wydawnictwo Nowiny
Zakopiańskie Towarzystwo Gospodarcze – Tygodnik Podhalański

źródło treści listu: tvn24.pl
nv-author-image

Jakub Zeid

Senior SEO Specialist w krakowskiej agencji reklamowej DevaGroup. Magister Informatyki i Ekonometrii, absolwent AGH. Od ponad 10 lat związany z branżą SEO.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *