Agencja SEO prosi o dostęp do usługi Google Search Console (GSC), a Ty nie masz pojęcia jak ją utworzyć? Nigdy wcześniej nie miałeś do czynienia z panelem Google Search Console? W tym artykule postaram się w prosty sposób zaprezentować jak dodać i udostępnić usługę dla Twojej domeny.
Dzisiejszy wpis dotyczy sprawy mocno podstawowej, dedykowany jest osobom, które jeszcze nie miały okazji wykorzystać narzędzia Google Search Console lub nie radzą sobie z weryfikacją własnej strony.
Spis treści
Jak dodać stronę do Google Search Console?
Zaloguj się do panelu GSC:
Pierwszym etapem będzie zalogowanie się do panelu Google Search Console, jeżeli robisz to pierwszy raz, kliknij „Rozpocznij” na stronie pod adresem:
https://search.google.com/search-console/about
Do zalogowania wymagane jest posiadanie standardowego konta Google, jeżeli go nie posiadasz, konieczne będzie jego utworzenie.
Dodaj adres URL lub domenę
Aktualnie nowy panel Search Console pozwala na dwie metody utworzenia usługi – możemy dodać pojedynczo poszczególne adresy URL strony głównej i skorzystać z 1 z 5 metod weryfikacji lub dodać usługę dla domeny, w tym przypadku mamy możliwość weryfikacji jedynie za pomocą rekordów DNS.
Jeżeli zalogowałeś się do panelu GSC na nowym koncie pojawi się przed Tobą następujący formularz:
Jeżeli natomiast zalogowałeś się na konto, na którym znajdują się już jakieś utworzone usługi, najprawdopodobniej wyświetli Ci się ostatnio przeglądany raport. W tym przypadku, aby dodać nową usługę, musisz kliknąć w nazwę aktywnej usługi znajdującą się z lewej strony pod logo GSC. Taki przypadek prezentuje poniżej:
Jaki typ usługi i metodę weryfikacji w Google Search Console wybrać?
W przypadku tradycyjnej metody weryfikacji poszczególnych adresów strony głównej dostępne są metody zaprezentowane na powyższym screenie. W pierwszym przypadku aby dodać Plik HTML, potrzebujemy dostępu do serwera FTP, na którym umieszczona jest nasza strona internetowa – plik umieszczamy w głównym katalogu naszej domeny i nie usuwamy go po pomyślnej weryfikacji.
Kolejną z metod jest umieszczenie Tagu HTML w nagłówku <head> naszej strony. Aby to wykonać potrzebujemy dostępu do pliku szablonu na serwerze FTP odpowiadającego za nagłówek strony, w przypadku wielu rozwiązań CMS i e-commerce, umieszczenie kodu dostępne jest z poziomu panelu administracyjnego. W przypadku WordPressa skorzystać możemy z:
- Edycji pliku w standardowy sposób,
- Edytora motywu (Wygląd -> Edytor motywu) – nie jest to metoda zalecana,
- Wtyczki SEO jak np. Yoast SEO, która w zakładce Ogólne -> Narzędzia dla Webmasterów pozwala na wpisanie przesłanego kodu,
- Wtyczek dedykowanych samej weryfikacji GSC – jednak zdecydowanie nie zalecam tej metody, liczbę wtyczek należy zdecydowanie ograniczać, a sama weryfikacja nie jest skomplikowaną operacją, dla której warto dodawać kolejną wtyczkę, która nie spełni innej roli.
Kolejne dwie metody zakładają, że dla strony masz już utworzoną usługę Google Analytics lub Google Tag Manager. Z tych dwóch metody korzystam najczęściej, zwykle zaczynając właśnie od instalacji GTM, GA a na końcu weryfikacji w GSC – jeżeli jednak ogarniasz GTM, prawdopodobnie nie czytasz tego artykułu 🙂
Ostatnią z metod jest metoda Powiązania rekordów DNS z Google, która dostępna jest również w przypadku weryfikacji usługi dla domeny.
Aby zweryfikować domenę w Google Search Console w ten sposób, musimy na w panelu naszego dostawcy domen dla wskazanej domeny utworzyć rekord DNS typu TXT o zawartości wskazanej przez Google. Dla niektórych wydawców dostępna jest dedykowana metoda weryfikacji.
Po wybraniu jednej z metod i wykonaniu powyższych instrukcji klikamy „Weryfikuj„, powinniśmy otrzymać ładny zielony komunikat o poprawnej weryfikacji i naszym oczom pokaże się główna strona raportu dla naszej usługi – jeżeli domena nie była wcześniej dodana do GSC prawdopodobnie będziemy musieli poczekać kilka dni na ujrzenie pierwszych danych.
Pamiętaj o weryfikacji pozostałych domyślnych wersji adresu URL Twojej strony głównej.
Jeżeli wybrałeś metodę weryfikacji „Prefiks adresu URL” zalecam weryfikację wszystkich 4 wersji:
- https://www.TwojaDomena.pl
- https://TwojaDomena.pl
- http://TwojaDomena.pl
- http://www.TwojaDomena.pl
mimo, że poprawnie korzystasz jedynie z jednej, na wypadek gdyby z jakiegoś powodu inne wersje zaczęły się indeksować (szerzej o samych adresach i ich poprawnej konfiguracji napiszę w innym artykule.
Jak udostępnić usługę GSC swojemu pozycjonerowi lub agencji SEO?
Aby udostępnić usługę Google Search Console wybieramy z lewej strony „Ustawienia”, następnie klikamy na „Użytkownicy i uprawnienia”, wyświetli nam się aktualna lista kont, które mają dostęp do usługi. W prawym górnym rogu dostępny jest przycisk „Dodaj użytkownika”, w oknie, które nam wyskoczy należy wpisać adres e-mail konta Google, na które chcemy udostępnić naszą usługę oraz zakres uprawnień.
Mam nadzieję, że w miarę jasno wyjaśniłem kolejne etapy dodania i udostępnienia usługi w panelu Google Search Console, jeżeli pojawią się jakieś pytania, zachęcam do ich zadawania w komentarzach do artykułu.