Jednym z podstawowych działań wchodzących w zakres prac przy budowaniu linków jest ich analiza, np. w kontekście linków przychodzących do strony, z której chcemy pozyskać odsyłacz. Monitorowanie linków pozwala na kontrolowanie rozwoju popularności strony www, a także pozwala na śledzenie działań konkurencji w tym zakresie – co może pozwolić na tańsze lub szybsze odnalezienie miejsc do umieszczenia linków, które wspomogą pozycjonowanie Twojej strony.
Spis treści
Najpopularniejsze narzędzia do analizy linków w Polsce
Najpopularniejszymi narzędziami wśród polskich specjalistów (na podstawie ankiet Linkhouse), wykorzystywanych do analizy linków przychodzących dla dowolnej domeny są narzędzia Ahrefs i Majestic. Na monitorowanie i analizę linków przychodzących (backlinków) do własnej domeny, po zweryfikowaniu własności pozwala narzędzie Google Search Console.
Ahrefs – analiza linków i kombajn SEO
Ahrefs to efekt pracy wielonarodowej firmy, której główna siedziba aktualnie znajduje się w Singapurze, a swoje korzenie ma na Ukrainie. Pierwsza aplikacja Ahrefs została wydana w 2011 roku, aktualnie narzędzie jest jednym z najpopularniejszych narzędzi do analizy linków przychodzących na świecie. Twórcy aplikacji na swojej stronie zaznaczają, że ich narzędzie aktualnie skanuje dziennie nawet do 33,3% (jednej trzeciej) z liczby stron, którą dziennie skanuje Google. Aktualnie Ahrefs oferuje kompleksowe narzędzie, które po za analizą linków przychodzących, pozwala na monitorowanie widoczności domeny, estymację ruchu organicznego, monitorowanie pozycji, wyszukiwanie słów kluczowych a nawet skanowanie i audytowanie stron. Ahrefs opracowało własne wskaźniki statystyczne, służące do określania jakości linków prowadzących do badanej domeny.
Jak jest liczony Ahrefs UR i DR (URL Rating i Domain Rating)?
- UR – URL Rating – wskazuje on siłę linków kierujących do badanego adresu URL w skali logarytmicznej od 0 do 100. Narzędzie uwzględnia w tym wskaźniku zarówno linki zewnętrzne jak i wewnętrzne. Ahrefs deklaruje dodatnią korelację UR z pozycjami w wynikach wyszukiwana Google.
- DR – Domain Rating – wskazuje popularność domeny na podstawie linków do niej kierujących w odniesieniu do pozostałych stron w bazie Ahrefs w skali od 0 do 100. Wpływ na wynik DR mają:
- Wyniki DR domen kierujących do badanej strony – w uproszczeniu, wzrost DR domeny kierującej do badanej domeny, spowoduje wzrost DR domeny badanej.
- Tylko linki bez atrybutu „nofollow”.
- Unikatowe linki – tylko jeden z link przychodzący z danej domeny kierującej wpływa na wynik DR domeny linkowanej, kolejne linki z tej samej domeny kierującej nie wpływają na poprawę wyniku DR.
- Liczba linków wychodzących z domeny kierującej – współczynnik DR przekazywany jest ze stron WWW w podobny sposób do PageRanku, dlatego im więcej linków do unikatowych domen wychodzących z domeny kierującej, tym mniejszy przekazywany DR.
- Ahrefs Rank – ranking wszystkich domen w bazie Ahrefs, posortowany według mocy linków przychodzących. W rankingu jest milion miejsc.
Majestic – SEO analiza linków przychodzących
Majestic – dawniej Majestic SEO – narzędzie należące do spółki Majestic-12 Ltd. Początkowym celem projektu Majestic-12 rozpoczętego w 2004 roku przez Alexa Chudnovskyego było zbudowanie wysokiej jakości ogólnodostępnej wyszukiwarki internetowej. W 2008 roku powstało narzędzie Majestic SEO, które bardzo szybko stało się jednym z głównych narzędzi z zakresu analizy linków przychodzących. W 2014 roku firma postanowiła zmienić nazwę handlową na Majestic. Majestic oferuje kompleksowe rozwiązania z zakresu SEO i analityki internetowej, pozwalając przede wszystkim na zaawansowaną analizę linków przychodzących do strony, analizy masowe listy adresów URL, poszukiwanie zbiorów wspólnych linków czy porównanie z konkurencją. Podobnie jak Ahrefs, Majestic posiada własne wskaźniki używane przez specjalistów do oceny domeny i adresów URL pod kątem linków przychodzących.
Czym jest Majestic TF i CF (Trust Flow i Citation Flow)?
- TF – Trust Flow – wskaźnik przepływu linków zaufanych w skali od 0 do 100, świadczy o wiarygodności i jakości linków przychodzących do domeny.
- CF – Citation Flow – wskaźnik silnie związany z liczbą linków przychodzących, również w skali od 0 do 100. Twórcy Majestic zalecają zestawiać i analizować te dwa wskaźniki razem, bardzo wysoki wskaźnik CF przy niskim wskaźniku TF może oznaczać dużą liczbę słabych linków kierujących do badanej strony.
- TTF – Topical Trust Flow – wskaźnik przepływu tematycznych linków zaufanych, umożliwia kategoryzację linków kierujących do strony oraz ich moc w danej kategor2. Wyniki dla poszczególnych kategorii nie muszą być do siebie podobne, wynik na poziomie 20 w bardzo popularnej kategorii „X”, może być wynikiem bardzo dobrym, natomiast TTF 20 w mało popularnej kategorii „Y”, może być niskim wynikiem.
Oba opisane narzędzia pozwalają na masowe sprawdzenie liczby linków i domen odsyłających do danej domeny, oraz większości czynników powiązanych z linkami.