Przejdź do treści

Narzędzia do analizy i sprawdzania linków przychodzących. Czym są współczynniki TF, CF, DR, UR?

sprawdzanie linków przychodzących

Jednym z podstawowych działań wchodzących w zakres prac przy budowaniu linków jest ich analiza, np. w kontekście linków przychodzących do strony, z której chcemy pozyskać odsyłacz. Monitorowanie linków pozwala na kontrolowanie rozwoju popularności strony www, a także pozwala na śledzenie działań konkurencji w tym zakresie – co może pozwolić na tańsze lub szybsze odnalezienie miejsc do umieszczenia linków, które wspomogą pozycjonowanie Twojej strony.

Najpopularniejsze narzędzia do analizy linków w Polsce

Najpopularniejszymi narzędziami wśród polskich specjalistów (na podstawie ankiet Linkhouse), wykorzystywanych do analizy linków przychodzących dla dowolnej domeny są narzędzia Ahrefs i Majestic. Na monitorowanie i analizę linków przychodzących (backlinków) do własnej domeny, po zweryfikowaniu własności pozwala narzędzie Google Search Console.

Ahrefs – analiza linków i kombajn SEO

Ahrefs to efekt pracy wielonarodowej firmy, której główna siedziba aktualnie znajduje się w Singapurze, a swoje korzenie ma na Ukrainie. Pierwsza aplikacja Ahrefs została wydana w 2011 roku, aktualnie narzędzie jest jednym z najpopularniejszych narzędzi do analizy linków przychodzących na świecie. Twórcy aplikacji na swojej stronie zaznaczają, że ich narzędzie aktualnie skanuje dziennie nawet do 33,3% (jednej trzeciej) z liczby stron, którą dziennie skanuje Google. Aktualnie Ahrefs oferuje kompleksowe narzędzie, które po za analizą linków przychodzących, pozwala na monitorowanie widoczności domeny, estymację ruchu organicznego, monitorowanie pozycji, wyszukiwanie słów kluczowych a nawet skanowanie i audytowanie stron. Ahrefs opracowało własne wskaźniki statystyczne, służące do określania jakości linków prowadzących do badanej domeny.

Jak jest liczony Ahrefs UR i DR (URL Rating i Domain Rating)?

  • UR – URL Rating – wskazuje on siłę linków kierujących do badanego adresu URL w skali logarytmicznej od 0 do 100. Narzędzie uwzględnia w tym wskaźniku zarówno linki zewnętrzne jak i wewnętrzne. Ahrefs deklaruje dodatnią korelację UR z pozycjami w wynikach wyszukiwana Google.
  • DR – Domain Rating – wskazuje popularność domeny na podstawie linków do niej kierujących w odniesieniu do pozostałych stron w bazie Ahrefs w skali od 0 do 100. Wpływ na wynik DR mają:
    • Wyniki DR domen kierujących do badanej strony – w uproszczeniu, wzrost DR domeny kierującej do badanej domeny, spowoduje wzrost DR domeny badanej.
    • Tylko linki bez atrybutu „nofollow”.
    • Unikatowe linki – tylko jeden z link przychodzący z danej domeny kierującej wpływa na wynik DR domeny linkowanej, kolejne linki z tej samej domeny kierującej nie wpływają na poprawę wyniku DR.
    • Liczba linków wychodzących z domeny kierującej – współczynnik DR przekazywany jest ze stron WWW w podobny sposób do PageRanku, dlatego im więcej linków do unikatowych domen wychodzących z domeny kierującej, tym mniejszy przekazywany DR.
  • Ahrefs Rank – ranking wszystkich domen w bazie Ahrefs, posortowany według mocy linków przychodzących. W rankingu jest milion miejsc.

Majestic – SEO analiza linków przychodzących

majestic analiza linków seo

Majestic – dawniej Majestic SEO – narzędzie należące do spółki Majestic-12 Ltd. Początkowym celem projektu Majestic-12 rozpoczętego w 2004 roku przez Alexa Chudnovskyego było zbudowanie wysokiej jakości ogólnodostępnej wyszukiwarki internetowej. W 2008 roku powstało narzędzie Majestic SEO, które bardzo szybko stało się jednym z głównych narzędzi z zakresu analizy linków przychodzących. W 2014 roku firma postanowiła zmienić nazwę handlową na Majestic. Majestic oferuje kompleksowe rozwiązania z zakresu SEO i analityki internetowej, pozwalając przede wszystkim na zaawansowaną analizę linków przychodzących do strony, analizy masowe listy adresów URL, poszukiwanie zbiorów wspólnych linków czy porównanie z konkurencją. Podobnie jak Ahrefs, Majestic posiada własne wskaźniki używane przez specjalistów do oceny domeny i adresów URL pod kątem linków przychodzących.

Czym jest Majestic TF i CF (Trust Flow i Citation Flow)?

  • TF – Trust Flow – wskaźnik przepływu linków zaufanych w skali od 0 do 100, świadczy o wiarygodności i jakości linków przychodzących do domeny.
  • CF – Citation Flow – wskaźnik silnie związany z liczbą linków przychodzących, również w skali od 0 do 100. Twórcy Majestic zalecają zestawiać i analizować te dwa wskaźniki razem, bardzo wysoki wskaźnik CF przy niskim wskaźniku TF może oznaczać dużą liczbę słabych linków kierujących do badanej strony.
  • TTF – Topical Trust Flow – wskaźnik przepływu tematycznych linków zaufanych, umożliwia kategoryzację linków kierujących do strony oraz ich moc w danej kategor2. Wyniki dla poszczególnych kategorii nie muszą być do siebie podobne, wynik na poziomie 20 w bardzo popularnej kategorii „X”, może być wynikiem bardzo dobrym, natomiast TTF 20 w mało popularnej kategorii „Y”, może być niskim wynikiem.

Oba opisane narzędzia pozwalają na masowe sprawdzenie liczby linków i domen odsyłających do danej domeny, oraz większości czynników powiązanych z linkami.

Jakub Zeid

Jakub Zeid

Moje początki z tematyką pozycjonowania i tworzenia stron internetowych sięgają 2007 roku, zainteresowanie wykorzystywałem podczas studiów na AGH, a następnie w pracy od stanowiska Juniora do Eksperta SEO w krakowskiej agencji DevaGroup. Od 2023 roku prowadzę własną firmę, oferując kompleksowe usługi z zakresu SEO i tworzenia stron internetowych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *